Skip to content Skip to footer

Jak na zdravé kosti?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

O stavu svých kostí se v průběhu života moc nezajímáme, problémy s kostmi a s úbytkem kostní hmoty vznikají po dlouhou dobu, pacienti nepociťují žádnou bolest, tudíž ani lékaře nevyhledávají. Zpozorníme, až když se objeví první citelné známky, tehdy je už ale většinou na prevenci pozdě. Ptali jsme se MUDr. Pavla Masaryka, PhD, vedoucího lékaře osteologické ambulance NÚRCH Piešťany, co můžeme udělat pro zdraví našich kostí.

Jaká je příčina úbytku kostní hmoty?

Přesná příčina není známa. K ubývání kostní hmoty dochází fyziologicky v průběhu stárnutí u každého člověka. To je příčinou senilní osteoporózy. U žen však hrozí onemocnění už i po menopauze, kdy se snižuje tvorba ženských pohlavních hormonů v ovariích. Asi u třetiny žen se pak vyvine tzv. postmenopauzální osteoporóza. Vznik onemocnění ovlivňuje i genetika. Množství kostní hmoty je asi na 60% dáno geneticky, proto je významným rizikovým faktorem přítomnost osteopotických zlomenin u matek, což má za následek vysoké riziko osteoporózy u dcer.

Dá se vůbec tento stav nějak ovlivnit ?

Ano, existují i ​​tzv. ovlivnitelné rizikové faktory, z nich hlavně faktory životního stylu, t.č. výživa a pohybová aktivita. Z výživových faktorů ovlivňuje negativně stav kostí především nedostatečný příjem vápníku, hořčíku, vitaminu D a K a stopových prvků, nadměrný příjem fosforu, sodíku a živočišných bílkovin a nadměrná konzumace alkoholu, kofeinu a kouření. I nedostatek pohybu má negativní vliv na kosti.

green vegetabels, milk productsMůžete prosím vyjmenovat vhodnou stravu a potraviny ?

Především je třeba si dopřát denně dostatečné množství mléka a mléčných výrobků. Zpestřit si stravu rybami, mákem, ořechy, sójou a jíst hodně listové zeleniny. Všechny tyto potraviny obsahují důležité minerály, vitamíny a stopové prvky potřebné pro výživu kosti. Naopak nekonzumovat nadměrné množství masa, soli a cukrů. Zvýšený příjem těchto potravin může podporovat vylučování vápníku, a tím vznik osteoporózy.

Víme, že vápník najdeme v mléčných výrobcích, vitamin D se nám tvoří v organismu vlivem slunečních paprsků nebo máme dostatek doplňků stravy s vitamínem D na trhu, ale co vitamin K, kde ho najdeme?

Vitamín K se v přírodě vyskytuje ve více formách, hlavně ve formě K1 a K2. Vitamin K1 je obsažen hlavně v listové zelenině (hlávkový salát, brokolice, špenát, kapusta apod.).

Přírodní vitamin K
Vitamin K2  vytvářejí určité typy kvasných bakterií a můžeme ho najít hlavně v některých sýrech a tvarohu, ale vysokým obsahem vitaminu K2 se vyznačuje fermentovaná soja natto, známá v japonské stravě. V naší stravě je obecně málo vitaminu K2, proto je třeba jej doplňovat cestou tzv.  doplňků stravy.

Jakou roli hraje vitamin K2 při zachování zdraví kostí?

Vitamín K2 pozitivně ovlivňuje některé látky potřebné pro metabolismus kosti a současně jiných látek ve stěně cév, které zabraňují ukládání vápníku do cévní stěny. Obrazně řečeno – usměrňuje vápník ven z cév směrem do kostí a zubů. Několik studií prokázalo, že užívání vitaminu K2 (hlavně jeho izoformy MK7) u žen po menopauze, významně snižuje ztrátu kostní hmoty a snižuje riziko zlomeniny.